سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های لمینت دندان و مسواک نگهداری جا مسواکی 2021

علت پوسیدگی دندان شما چیست ایا باید همیشه مسواک زد

 

علت پوسیدگی دندان شما چیست ایا باید همیشه مسواک زد

 

 

علت پوسیدگی دندان شما چیست ایا باید همیشه مسواک زد

حفره ها نواحی آسیب دیده دائمی موجود در سطح سخت دندان های شما هستند که به منفذهای کوچک یا سوراخ های بزرگی تبدیل می شوند. این حفره ها که به آن ها پوسیدگی دندان یا پوسیدگی نیز گفته می شود، ناشی از ترکیبی از عوامل مختلف از جمله باکتری های موجود در دهان، مصرف تنقلات مکرر، نوشیدن نوشیدنی های شیرین و امتناع از تمیز کردن مناسب دندان ها می باشند.

حفره ها و پوسیدگی دندان ها یکی از رایج ترین مشکلات بهداشتی موجود در سراسر جهان هستند. این بیماری به ویژه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان بیشتر دیده می شود. اما هر کسی که دندان دارد می تواند در سطح دندان های خود حفره هایی داشته باشد و لذا کودکان نوپا نیز از این امر مستثنی نیستند.

اگر حفره ها درمان نشوند، بزرگ تر می شوند و روی لایه های عمیق تر دندان های شما تأثیر می گذارند. آنها می توانند به درد شدید دندان، عفونت و افتادن دندان منجر شوند.

مراجعه ی منظم به دندان پزشکی و داشتن عادت های خوبی مثل مسواک زدنو نخ دندان کشیدن بهترین محافظان شما در برابر حفره ها و پوسیدگی های دندانی هستند.

همچنین بخوانید: علایم انواع بیماری های دهان و دندان

علائم حفره های دندانی

علائم و نشانه های حفره های دندانی بسته به تعداد و موقعیت آنها متفاوت است. وقتی حفره ها تازه شروع به شکل گیری کرده اند، ممکن است به هیچ وجه علائم خاصی نداشته باشند. اما با بزرگتر شدن پوسیدگی ها، ممکن است، علائم زیر خود را نشان دهند:

  • درد دندان، درد خود به خودی یا دردی که بدون هیچ دلیلی ناگهان ظاهر می شود.
  • حساسیت دندانی
  • در هنگام خوردن یا نوشیدن چیزهای شیرین، گرم یا سرد، درد خفیف تا شدیدی را تجربه خواهید کرد.
  • سوراخ ها یا چاله های قابل مشاهده ای در دندان های شما ظاهر خواهد شد.
  • لکه های قهوه ای، سیاه و سفید بر روی سطح دندان قابل مشاهده خواهد بود.
  • درد هنگام گاز زدن چیزی
همچنین بخوانید: علت سیاه شدن دندان چیست؟

چه زمانی باید به یک دندان پزشک مراجعه کنید؟

شما ممکن است متوجه شوید که یک حفره بر روی دندانتان در حال شکل گیری است. به همین دلیل مهم است که مرتباً مورد معاینه قرار گرفته و دندان هایتان پاکسازی شوند، حتی اگر همه آنها سالم باشند. اما اگر درد دندانی را تجربه نمودید، در اسرع وقت به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

علل بروز حفره های دندانی

حفره ها در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود و این فرایند با گذشت زمان رخ می دهد.

در زیر نحوه پوسیدگی دندان شرح داده شده است:

شکل گیری پلاک. پلاک دندان یک غشای چسبنده و مشخص است که دندان های شما را می پوشاند. این پلاک ها به دلیل خوردن قند و نشاسته زیاد و تمیز نکردن صحیح دندان ها ایجاد می شوند. هنگامی که قندها و نشاسته ها از روی دندان های شما پاک نشوند، باکتری ها به سرعت شروع به تغذیه از آنها می کنند و پلاک تشکیل می شود.